Home > Het juiste moment om ZZP Incasso in te schakelen
Het juiste moment om ZZP Incasso in te schakelen
Jouw facturen zijn na de betaaltermijn inmiddels al drie weken verlopen, maar je hebt nog steeds geen betaling gezien. Je hebt jouw klant gevraagd waar de betaling blijft, maar die komt steeds met smoesjes: ze betalen écht volgende maand. Er is niets vervelender dan achter een klant aan zitten die de rekening niet betaalt. Maar wanneer is nou het juiste moment om ZZP Incasso in te schakelen?

Het is gebruikelijk om na het verstrijken van de vooraf afgesproken betalingstermijn eerst een schriftelijke betalingsherinnering – ook wel aanmaning genoemd – te versturen. In deze aanmaning herinner jij jouw klant aan het feit dat de openstaande factuur nog niet betaald is en geef je de klant 14 dagen de tijd om de factuur alsnog te betalen.
Wettelijk gezien ben je alleen verplicht om een aanmaning te sturen wanneer jouw klant een particulier is. In het geval van een bedrijf mag je dus direct na het verstrijken van de betalingstermijn een incassobureau inschakelen, maar dit is niet gebruikelijk. Jouw klant kan de factuur immers per ongeluk zijn vergeten.
Wanneer jouw klant twee weken na de betalingsherinnering nog steeds niet heeft betaald, raden wij aan om eerst zelf jouw klant nog een laatste keer te bellen. Misschien is er een misverstand of zijn er problemen die snel opgelost kunnen worden. Als dit gesprek niet het gewenste resultaat oplevert, dan is het verstandig om een incassobureau in te schakelen. Dit lijkt misschien een grote stap, maar het is van groot belang om hier niet te lang mee te wachten. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de factuur niet meer betaald wordt. Iedere week telt!
Het inschakelen van een incassobureau ten opzichte van zelf achter jouw wanbetalende klant aan gaan heeft verschillende voordelen:
- Veel meer kennis en ervaring met de juiste technieken om een achterstallige factuur te incasseren
- Geen extra kosten en geen risico voor jou: jij betaalt niks, ook niet als het incasseren niet lukt
- Het feit dat een incassobureau jouw klant contacteert geeft gewicht en prioriteit aan jouw facturen
- Juridische bescherming door kennis van wetten en eventuele rechtszaken
- Documentatie van het incassotraject dat kan helpen bij o.a. het aanvragen van belastingaftrek indien de schuld niet teruggevorderd kan worden