Home > Het bepalen van een goede betalingstermijn
Het bepalen van een goede betalingstermijn
Veel ZZP’ers hebben ervaring met opdrachtgevers die niet betalen. Het vergroten van de kans op betaling begint bij het stellen van een goede betalingstermijn. Met een betalingstermijn geef je duidelijkheid aan jouw klant en het versterkt jouw positie wanneer een betaling (te) lang op zich laat wachten. Maar hoe bepaal je nou een goede en adequate betalingstermijn?
Een betalingstermijn stel je vast door een vervaldatum te noemen op de factuur. Dit is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt deze vervaldatum op twee manieren formuleren:
1. Het aantal dagen benoemen
> "Wij verzoeken u de factuur binnen 30 dagen te betalen"
2. De concrete vervaldatum benoemen
> "Wij verzoeken u de factuur uiterlijk 28 september 2020 te betalen"
Deze tweede manier is de beste optie, want zo voorkom je dat er verwarring ontstaat over het ingaan en verlopen van de betalingstermijn. Lang niet iedereen weet bijvoorbeeld dat de betalingstermijn pas ingaat na ontvangst van de factuur en niet vanaf de factuurdatum.
Bij het bepalen van een goede betalingstermijn moet je rekening houden met drie dingen:
- Jouw eigen voorkeur: Hoe snel zou jij zelf graag betaald willen worden, en wat is een redelijke termijn voor het factuurbedrag? Als het gaat om een klein bedrag en je wil graag snel betaald worden, dan zou een korte betalingstermijn van 14 dagen geschikt zijn. Is het echter een factuur met een fors bedrag of geef jij jouw klanten liever wat meer tijd om de factuur te betalen, dan kun je een betalingstermijn van 30 of meer dagen hanteren.
- De wet: Als er geen betalingstermijn is afgesproken, dan geldt er een wettelijke termijn van 30 dagen. Als je wel een betalingstermijn afspreekt met jouw klant, dan mag deze termijn een maximum van 60 dagen hebben. Deze wet geldt om ZZP’ers te beschermen tegen grote opdrachtgevers. Er is geen wettelijke minimumtermijn voor betaling.
- Jouw klant: Is jouw klant een consument of een bedrijf? Voor consumenten wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd, terwijl het voor bedrijven gebruikelijk is om een betalingstermijn van 30 of meer dagen te hanteren. Vergeet niet dat de wettelijke regels voor bedrijven en consumenten wat betreft facturen en aanmaningen verschillen. Hier lees je daar meer over.
Hou er rekening mee dat de betalingstermijn effect kan hebben op het betaalgedrag van jouw klanten. Een lange betalingstermijn van de factuur kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw klanten de factuur vergeten omdat deze onderop de stapel belandt. Een hele korte betalingstermijn kan echter als onredelijk worden gezien en irritatie opwekken, wat de klantrelatie kan schaden.